HAYDN Joseph
Kadenzen und Fermatenauszierungen zu Haydns Klavierkonzerten und Sonaten von Paul Badura-Skoda
Besetzung
Klavier 2-händig
Bestell-Nr.
01 280
ISMN
979-0-012-19876-5
Keine Medien vorhanden
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Beschreibung
In fast jedem klassischen Konzert gibt es eine Stelle, in der das Orchester schweigt und der Solist eine unbegleitete Soloeinlage zu spielen hat, die oft nicht vom Komponisten stammt, sondern seinem eigenen Improvisations- oder Kompositionstalent anvertraut ist. Für viele Solisten unserer Zeit sind diese Stellen ein Problem, weil sie nicht wissen, wie man eine adäquate Kadenz selbst gestaltet und sich nicht zutrauen, selbst zu improvisieren oder zu komponieren. Mit seiner fundierten Kenntnis der verschiedenen Kompositionsstile der klassischen Periode entwirft Badura-Skoda eigene, möglichst stilgetreue Kadenzen und Auszierungen, die dem heutigen Interpreten von Nutzen sein können. Er orientiert sich an den wenigen erhaltenen Vorbildern von Haydn selbst.
Inhalt
Klavierkonzert in F-Dur, Hob. XVIII:3 / Klavierkonzert in G-Dur, Hob. XVIII:4 / Klavierkonzert in D-Dur, Hob. XVIII:11 / Partita (Sonate) in G-Dur, Hob. XVI:6 / Sonate in D-Dur, Hob. XVI:19 / Sonate in As-Dur, Hob. XVI:43 / Sonate in As-Dur, Hob. XVI:46
Rezension
Mit seiner fundierten Kenntnis der verschiedenen Kompositionsstile der klassischen Periode entwirft Badura-Skoda eigene, möglichst stilgetreue Kadenzen und Auszierungen, die dem heutigen Interpreten von Nutzen sein können. Er orientiert sich an den wenigen erhaltenen Vorbildern von Haydn selbst.
(Manuel Rösler, PIANO NEWS 3-2011)
Having compiled into one volume his own cadenzas to selected Mozart concertos, Paul Badura-Skoda here turns his attention to selected Haydn concertos and sonatas. As Badura-Skoda points out, many players today „lack the confidence to improvise or compose at all“, and this collection is aimed at them. Though there are cadenzas for seven works, only the D major Concerto and the Sonatas in A flat Hob. XVI:46 and D major XVI:19 belong to the standard repertoire. All of Badura-Skoda’s musical insertions remain within the classical style but are never predictable. I especially enjoyed the daring counterpoint and chromaticism in his cadenza fort he D major concerto.
INTERNATIONAL PIANO, May-June 2010
It is a well-known fact that in the classical era composers improvised their own cadenzas whenever the music came to a halt towards the end of movements. Paul Badura-Skoda has always enjoyed improvising and composing from a very early age and here, at last, is a booklet with several of his cadenzas written down for all pianists to enjoy and play whenever they desire. This volume contains cadenzas to three Concertos in F, G and D major and Sonatas in G, D. and Ab major. True to style, all the fermatas and cadenzas are appropriate and in character of the particular concerto or sonata and, most interestingly, one can see inside Badura-Skoda’s mindset as he offers the performer more than one option for the same movement. (…) Most importantly, this volume offers so many alternative ways of playing in the long pauses that this might lead the way for students to improvise their very own cadenzas, following the guidance of the great pianist and maestro, Badura-Skoda.
(Nadia Lasserson, PIANO PROFESSIONAL, Summer 2011)
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